15. května 2017

Skotsko - první dojmy

Jak je mým zvykem, vždycky po návratu z cest, se tu objeví postupně několik článků plných zážitků, informací a fotek. Tentokrát, jak už jsem prozradila, budou články o Skotsku. 
Před odjezdem nebyl ani trochu čas nějak detailně plánovat, balili jsme 6 hodin před odjezdem na letiště... Měli jsme jen letenky, zamluvené auto a hotel v Edinburghu na poslední 2 noci. Věděli jsme, že chceme pod stan a že chceme co nejmíň času trávit v autě a radši navštívit méně míst, ale pořádně si to užít a nikam nespěchat. Proto na spoustu krásných míst ani nedošlo, ale aspoň máme důvod se vrátit :)

Letenky za dobré ceny jsme sehnali s Ryanairem z Bratislavy do Edinburghu. Auto jsme si půjčili přes Easirent. Pokud můžu doporučit, zvolte jinou společnost. Takový problém s půjčením jsme neměli snad nikde jinde a nebyli jsme sami. Navíc půjčovna je trochu bokem od letiště.


Řízení vlevo si Ondra užil, dostali jsme v půjčovně mnohem větší auto než jsme si objednali, takže se trošku zapotil, párkrát vzal obrubník levým kolem a vůbec si prý připadal jako v autoškole, ale jinak to zvládl skvěle. Používali jsme moc fajn aplikaci maps.me (pro iOS). Ve Skotsku je to s wifi trochu horší. V kempech buď není nebo je za poplatek 2 - 4 Ł za hodinu. Tahle aplikace naviguje i v offline stavu, najdete tam kempy, ubytování, restaurace, kavárny a různé zajímavosti, takže jsme se bez wifi obešli a využili jen asi 2x free wifi v kavárnách.
Zamířili jsme rovnou na sever směr Inverness, kde nás na kopcích přivítal sníh a ledový vítr.
Ve Skotsku je dovolené stanovat téměř kdekoliv, my jsme ale většinou volili kempy. Osvědčila se mi tato stránka, kde je přehledná mapa všech kempů.
Auchnahillin Caravan and Camping Park se nám moc líbil a doporučuju. 8Ł za noc, nové sprchy a záchody, vybavená kuchyňky. V okolí divocí králíčci, různorodí ptáčci a plno kytek a mechů, který jsem se zálibou pozorovala. V noci mě malinko překvapila zima, a to jsem si myslela, že jsem na ni připravena a měla jsem spacák do -5°C. To teda tvrdil Ondra, dokud jsme si po 2 nocích nevyměnili spacáky. Od té doby tvrdí, že musíme koupit nový spacák :)






Město Inverness jsme jen projeli, takže na focení nebyl čas, ale vypadalo moc hezky.
Jezero Loch Ness - ikona Skotska, ale jak vám poví asi každý, kdo tam byl, nejde o nic zvláštního a Skotsko má asi stovky zajímavějších míst. A je to pravda. Ale my jsme stejně nakonec vybrali takovou trasu, abychom jeli kolem.
Od jezera jsme jeli na západ na Isle of Skye. Cestou jsme udělali několik zastávek, využívali jsme parkovišť a vyhlídek, kterých bylo na trase požehnaně. Hrozně nás překvapilo, jak je místní krajina podobná té kalifornské - konkrétně cestě z Death Valley do Yosemitu. Snad s výjimkou vřesu, oveček a teploty, která byla v Americe o 10 - 15°C vyšší. Ale ty holé skalnaté hory, jezera, lesy - musím říct, že jsem čekala vlastně úplně něco jiného. Možná tomu napomohlo i počasí, takhle vymetenou oblohu, jakou jsme měli skoro po celou dobu pobytu, jsme si ani nemohli přát. Naočkovaní informacemi, že přece ve Skotsku prší skoro každý den, jsme se vybavili pláštěnkama. Co jsme ovšem nechali doma, byl opalovací krém. Taky jsme podle toho hned první den vypadali :)
Cestou jsme zastavili i u Eilean Donan Castle. Dovnitř jsme nezavítali, ale prošli jsme okolí a dali si svačinku s krásným výhledem.





Po překonání mostu jsme se ocitli na ostrově Skye. Tam už jsme si vůbec nepřipadala jako ve Skotsku. Kde jsou ty zelené kopečky plné oveček? Všude suchá tráva, skály, vysoké holé hory, skoro žádné stromy, minimum zelené...
A jaká byla naše první zastávka na ostrově a jestli jsem se dočkala zelené se dozvíte příště :)

10 komentářů:

  1. Bože, to je nádhera... Vždycky si říkám, kolik už jsem toho mohla vidět, kdybych se nebála sednout do letadla, co letí za půl dne a vyjet takhle na týden pod stan do ciziny. Ale protože jsem posera, viděla jsem prd :D
    Čekám na fotky oveček!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak dá se i bez letadla, jen cesta trvá dýl :) Ale Ondra nedávno četl studii, že pravděpodobnost letecké nehody je tak mizivá, že ani kdyby člověk lítal 4x denně po dobu 100 let, tak se statisticky nestane účastníkem nehody. Ale chápu, že v případě strachu si statistika může říkat co chce...Já se třeba hrozně bojím výšek (jako fakt hodně) a lítat mi nevadí, naopak celou dobu mám nos na skle s dívám se dolů :)

      Vymazat
    2. Já se nebojím létání, ale té cesty naslepo :) Potřebuju mít všechno naplánované, spočítané, zapsané... a vždy mi přišlo, že se takhle na dálku věci špatně zařizují. Kdybych se měla někam vypravit a nebyla si jistá, kde budu tu noc spát, asi by mě trefil šlak. :D

      Vymazat
    3. Aha :D Tak to taky chápu, já jsem na plánování expert, akorat tentokrat fakt nebyl čas (taky jsem z toho byla nervoznejsi než kdy jindy). Ale všechno se dá zařídit - třeba ta stránka s kempama je super, člověk může mít v záloze náhradní kemp, kdyby něco atd.. Ja mám v deníčku dopředu vždycky vypsána místa, co chci vidět, jak se tam dostat, orientační čas jízdy, třeba i otevírací doby, případně autobusy, trajekty a jejich jízdní řády atd.. časem je člověk otrkanejsi a snáší to lip a nakonec nepotřebuje nic a všechno řeší na místě :)

      Vymazat
  2. Teda Zito, počasí jak višňa, takové azuro :) I když ve Skotsku je krásně, když prší, protože tam prší jinak než u nás ;) Eilean Donan Castle - nejfotografovanější hrad - je super i vevnitř (expozice kde slyšíš bublat polévku v hrnci a cinkat nádobí) a snídaně v blízké kavárně taky nebyla k zahození. My spali ve Skotsku víceméně nadivoko a musím říct, že jsem i to nemytí přežila :D Naštěstí cesty plánovala kamarádka, já na to moc nejsu, i když mě to poprvé letos čeká taky. Těším se na další skotské zážitky :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. PS: jízda v protisměru je šílená, ale tady to ani jinak nejde a člověk si prý zvykne rychle :)

      Vymazat
    2. Mě to taky bylo trochu líto, že nebylo to pravé skotské počasí (fotim to moc rada) ale zase jsme byli pořád v suchu a odpálili jsme se :D My máme to kempovy prostředí rádi, takže jsme chtěli vědět, jaké je to ve Skotsku a trochu to porovnat s Evropou a Amerikou...ale i spaní na divoko jsme vyzkoušeli :) A kam plánujete cestu?

      Vymazat
    3. Samozřejmě jsem myslela opálili :D Čeština je kouzelný jazyk :)

      Vymazat
  3. Já si říkala, že to bylo grilování na sluníčku a ne golf :D Chystáme se do Černé hory přes Maďarsko, asi to bude divočina, protože nemám čas nic plánovat, takže těžká improvizace :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak to je super! Tam musí být taky krásně, těším se na nějaký report...

      Vymazat