22. května 2017

Skotsko - Edinburgh

Dnešním příspěvkem ukončím putování po Skotsku, alespoň to obrázkové, protože, jak je mým zvykem, časem bude i nějaké to video.
Edinburgh jsme si samozřejmě nemohli nechat ujít. Musím, ale na rovinu říct, že mě zrovna nenadchl. Ano, má krásné domy v jednom stylu, naprosto úžasné barevné výlohy (z těch já jsem byla úplně nejvíc paf) a krásný park podél Princess street, ale jinak?
Možná za to může moje profesní deformace (rozhodně za to může!), ale dívám se na město trochu jinak, než normální turista. Sleduju úpravy veřejného prostoru, kolik prostoru se věnuje jakému druhu dopravy, jestli je město příjemné pro chodce a cyklisty, jestli se cítím bezpečně, jaký je ve městě ruch a co ho tvoří, jestli si dovedu představit tu tlačit před sebou kočárek (ne, není to tikot biologických hodin, jde spíš o představu tzv. bezbariérovosti chodníků a podobně) sleduju mobiliář ve formě laviček a odpadkových košů. A spousta dalšího. Nebudu vás tu zahlcovat fotkama cyklistických pruhů, přechodů pro chodce a úprav křižovatek (i když takových fotek z Edinburghu mám asi nejvíc a nesmějte se mi :) ).
Přemýšlela jsem nad tím, proč je mi ve městě tak nepříjemně a bylo to hlavně hlukem. Hluk z dopravy vytvářely především autobusy, který bylo v centru plno. Taková dvoupatrová obluda, si dokáže pořádně odfouknout. Ale na pohled jsou krásný o tom žádná :)
V parku byl alespoň trochu klid a odpoledne tu plno lidí včetně nás odpočívalo - za tohle velký palec nahoru.
Pro mě naprosto jasná ukázka ulice, kde by auta vůbec nemusela být - Victoria street, kde jsme jen uskakovali před projíždějícíma autama. Na jednosměrnou ulici tu byly i dost úzké chodníky, jak by téhle ulici slušela jedna výšková rovina a žádné patníky? Přišlo mi to líto. Třeba v Grazu by z takové ulice udělali poklad města!
Nachodili jsme toho opravdu hodně - do kopce a zase z kopce
Prý mám pěkný "sloupky" :)
Konečně jsme se dozvěděli i pravdu o Nessie :)
Káro, kilty a hlavně dudy všude. Ještě teď mi z toho hraní hučí v hlavě. Nevím, jak vám, ale mě zrovna zvuk, který vydávají dudy, úplně nelahodí uchu. A taky jsme celou dobu ujížděli na scénce z Přátel, jak Ross hraje na dudy a Phoebe zpívá :)))
Jídlo jsme si užili. Ovšem kdybych se takhle měla stravovat denně, tak mám v žilách místo krve majonézu... Příjemná restaurace Shakespeares a nejlepší veggie burger, jaký jsem kdy jedla.
Ondra chtěl vyzkoušet haggis - národní skotské jídlo - on taky sežere všechno... Základem jsou ovčí vnitřnosti, jako srdce, játra, nebo plíce, ke kterým se přidává ovčí lůj, cibule, koření, sůl, ovesné vločky a někdy mletá ječná krupice. Směs těchto ingrediencí se vaří v ovčím žaludku. No nic pro vegetariány, i když prý existuje i vegetariánská verze, ale ne, děkuji, nechci. Vydali jsme se do The World´s End, Ondra to vyhledal na netu, jako místo, kde si dát haggis.
Neberou tu rezervace a bývá dost plno, hlavně večer, takže jsme měli štěstí. Na chvilku nás posadili na bar než se uvolnilo místo. Pivo nám chutnalo asi nejvíc ze všech, co jsme tu zkoušeli.
A tohle je prý haggis. Nevím no, když si vyhledáte, jak haggis vypadá, tak to zrovna neodpovídá. Ale Ondrovi to chutnalo a já byla ráda, že na tom všem je vrstva sýra a já to nevidím :)
V Dean Village jsme se dočkali až nečekaného klidu.
A byli jsme i na místě, kde se žádné zázraky nedějí.
Obě noci jsme strávili v Guest housu St. Valery a byli jsme moc spokojení.
Jen žádný pěkný kanál v Edinburghu nemají...
...zato tahle skotská specialita mě fakt bavila - vlevo horká, vpravo ledová - vyberte si :)
 Tak ahoj Skotsko, zase někdy na viděnou!

6 komentářů:

  1. To je celá Británie, dlážděné uličky v jednom směru, schod z chodníku na silnici, hluk všude, protože ostované jsou extrémně hluční:) a když výjde slunce, každý si umí užít chvilku a sedí na všech zelených plochách kde se dá. I když je po dešti! Verze haggis zvláštní, ale já taky nejsem masožravec a haggis jsem si po XX letech dala poprvé a bylo to, k mému údivu, výborné, jako naše pečená jitrnice a ty já ráda moc nemám, raději jelito, jako jsem já;) Jinak jsem se moc těšila na váš pohled. Počasí jste měli teda ukázkové. Vítr klasika a můžu říct, že ani spacák s komfortem -14st teplo mnohdy nezaručí, ani v létě. A pokud by Zita napsala, poradila bych autopůjčovnu, my si vždy půjčujeme u Arnold Clark nebo Avis. Spoustu šťasných cestovatelských zážitků:) Eva

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Evi děkuju, tak snad můj pohled nezklamal :) Jsou, ale tak jinak hluční než třeba portugalci :) Počasí bylo super, sice ne klasika, ale my jsme si to užívali, že nás nelimituje počasí. A s tím autem - to zařizuje vždycky Ondra a co si vybral, to měl, taky mu pěkně tekly nervy chvilkama :) ale díky za tip, třeba brzo vyzkoušíme...

      Vymazat
  2. :) nezklamal! Po nekterych vasich stopach se snad jeste vydame;) a vy navstivte treba Lake District v UK, brzy;) to je pastva pro dusi;) Krasne dny:)

    OdpovědětVymazat
  3. Krásný závěr, Skotsko miluju hlavně pro jeho přírodu a pak přímořské městečka, vesničky, no prostě hlavně u vody ;) Ale i Edinburgh má své kouzlo. Umyvadlo zašpuntuješ a už si mixuješ vodu jaká se ti líbí :) Krásné, díky za nové tipy a těším se na video ;)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jo a haggis nemám odvahu ochutnat, věřím, že to může být dobré, možná kdybych nevěděla co jím;)

      Vymazat
    2. Ale já takhle normálně špunt do umyvadla v kabelce nenosím :D Nejsi ty náhodou ryba? Pořád samá voda... :) Díky za věrné sledování a myslím, že na ostrovy se ještě brzo podíváme!

      Vymazat