23. září 2016

U.S.A. - Death Valley

Míříme na západ a teplota stoupá. Vjíždíme do Údolí smrti. Kousek odbočujeme z hlavní cesty a zastavujeme na Dantes View - vyhlídka na celé údolí a slané jezero Badwater, kde se voda odpařuje a zůstává jen slaná krusta. Je fakt vedro.

Následuje vyhlídka Zabriskie Point - vedro je takové, že jen člověk vystoupí z auta a ujde pár metrů a je hotovej.

Venku je 110°F, něco pře 43°C. Větší horko jsem nikde nezažila. Ve Furnace Creeku u návštěvnického centra teploměr ukazuje 118°F, což je skoro 48°C. Rekord tu mají něco přes 56°C.

Sjíždíme ještě k Badwater, což je nejníže položené místo v Severní Americe - 85m pod hladinou moře. Jdeme se kousek projít, ale už jsme celkem přehřátí a tak opravu jen kousek... Je nutné hodně pít. Padlo tam několik litrů vody, ale hlavně, že jsme nepadli my :)

Artist's Drive je jednosměrná smyčka, která se projíždí autem a rozhodně stojí za to. Hlavně vyhlídka zvaná Artist's palette, ty barvy skal jsou neuvěřitelné. Nejkrásnější barvy jsou prý při západu slunce.

Historka o tom, jak je v noci v poušti zima.
Spíme v kempu Texas Spring Campground ve Furnace Creeku za 15$ - pitná voda, splachovací toalety, bez sprchy. Naštěstí jsou tu ještě 2 auta, protože jinak by to tu bylo malinko strašidelný. Stavíme zatím jen moskytiéru, slunce zapadá, pozorujeme hvězdy a popíjíme pivko s názvem Death Valley Pale Ale s kostrou na obrázku - výstižné.
Vždycky se říká, že nejvíce lidí v poušti umře podchlazením a tak čekáme, kdy začne zima. Ondra si do stanu bere mikinu a dokonce i ponožky. 10 hodin večer a venku pořád hodně přes 30°C. Asi se pak náhle rychle ochladí, říkáme si. Vane horký vzduch. Pro představu si na sebe pusťte fén a zhluboka dýchejte.
A co myslíte? Neochladilo. Propocení durch se skoro nevyspíme, venku pořád kolem 35°C, Ondra trpí (já taky) a co hodinu se utírá ručníkem a pije vodu. Je jako velbloud. Tahle noc nás hodně pobavila - Olomoučáci v poušti :)

Ráno o půl 7 - rychle snídat dokud jsme ve stínu a je jen něco přes 30°C :)

Historka se stíhačkou.
Míjíme ceduli s výškou hladiny moře.  O pár kilometrů dál najednou přes čelní okno zahlédnu něco jako vážku, hlavou mi bleskne, co by tu asi tak dělala. Ondra se zase dívá a myslí si, že je to nějaký model... Za další 2 vteřiny se na nás řítí stíhačka. Těsně před námi to strhává prudce doprava a já vidím všechny detaily stroje, takhle blízko jsem snad stíhačku nikdy neviděla. Ondra leknutím zatřepe volantem, já nadskočím, stíhačka začne malinko vrávorat až máme obavy, jestli to nezapíchne někam do písku a za další 2 vteřiny je v tahu. Jsme z toho malinko v šoku. Tohle jsme teda nečekali. :)

Nádherně jemný písek na dunách a široko daleko nic.

Historka o tom, jak jsem zachraňovala kojota.
Ujedeme dalších několik desítek mil a po prostředku silnice se prochází kojot. Už dříve na naší cestě jsme několika psům dali napít vody a ti byli vděční.
Já: "Ty on by možná chtěl napít..."
Ondra: "Prosimtě, neblázni. Přece tady nepobudeš zachraňovat kojota, vždyť nemá ani jazyk venku. Je zvyklej, mu horko není."
O několik minut později v autě čtu nějakou brožuru o tam se o kojotech píše: They do NOT need water. (Nepotřebují vodu, jejich tělo je přizpůsobeno tak, že tekutiny přijímá jen z těla kořisti.)
Ondra dostane záchvat smíchu při představě, jak liju do kojota vodu. Dělá si ze mně srandu ještě teď :)

Na okraji parku, ve vyšších polohách, se objevují i nám známé Joshua Tree. Ty mě prostě baví.

Po několika hodinách se dostáváme zase do civilizace. Cesta pokračuje, z jedné strany vyhaslé sopky a z druhé vysoké, místy zasněžené štíty Sierry Nevady s nejvyšší horou Ameriky (bez Aljašky) Mt. Whitney. Takhle horko jako v Death Valley už nám nikde nebude :)