30. března 2016

Berlín

Letošní prodloužený velikonoční víkend jsme strávili v Berlíně. 
Je to zvláštní město. Trochu nám připomínalo Varšavu s výbornou infrastrukturou pro kola - za to velké plus. Nicméně jsem byla trochu zklamaná. Užili jsme si to, to je jasná věc. Nasmáli a nachodili jsme toho opravdu hodně. Ale když to srovnám třeba s Budapeští, kde jsme byli loňské Velikonoce, Kodaní, Amsterdamem, Vídní, Curychem, Bratislavou a dalšími evropskými městy, tak musím říct, že nic moc. A s mým milovaným Lisabonem, se to už vůbec nedá srovnat :)

Ubytovaní jsme byli kousek od Berlínské televizní věže na náměstí Alexanderplaz v tomto hotelu. Moc příjemný a snídaně jsme si dost užívali. Doporučuju.
Co mi hodně vadilo a kazilo náladu, byl zákaz focení...snad všeho, co jsem měla chuť fotit - na blešácích (jak já vzpomínala na Feira da Ladra), ale pár fotek jsem i přes protest prodávajících udělala. Taky v Muzeu Helmuta Newtona a fotografie, to jsem ještě chápala, a na ulici mě to nebavilo, protože místní nevypadali moc nadšeně. Někteří si dokonce zakrývali obličeje.


 

To, co bylo povoleno fotit, tam bylo spousta turistů nebo provoz. Kolem Eats Side Gallery vedl mobilní plot, aby turisti neničili zeď, takže prostor byl ještě zúžen na metr a půl, následoval parkovací pruh a cyklopruh, na kterém stáli turisti, aby se jim zeď vlezla do záběru apod.






Široké bulváry, neustálé čekání na zelenou na přechodě, obrovské křižovatky, plno lidí a v malých uličkách nic a nikdo. Teda většinou, abych Berlínu nekřivdila :) Taky počítejte s tím, že část města je rozkopaná kvůli budování nové linky metra. Přeložky inženýrských sítí jsou vedeny nad zemí, to nás místy fascinovalo - profesní deformace :)

Co nám vyšlo, bylo slunečné počasí, kromě propršeného prvního večera. Taky tapíry v ZOO jsme viděli. Dokonce tu mají kromě tapíra jihoamerického i tapíra středoamerického, kterého jsem naposledy viděla v Kostarice, ovšem ve volné přírodě je to úplně jiné. To je jasná věc. Ale ráda navštěvuju ZOO a "kontroluju", jaké výběhy tapíři mají a jak se jim daří.


 
Židovský památník se mi moc líbil. Důstojné místo. Na fotkách by památníku slušelo ponurejší počasí, ale jak naschvál bylo krásně :) 
Památník Berlínské zdi (Gedenkstätte Berliner Mauer) stojí za to. 


Ondrův offline průvodce nás hnal po "všech zdech" a doporučil i část zdi uprostřed hřbitova - Gedenkstätte Günter Litfin. Slunce a stromy kreslili na zdi obrazce a zavítalo sem i jaro. Jinak to nestálo za to se sem vláčet.


Pojedete-li se podívat na Olympijský stadion, zjistěte si nejdřív, jestli ten den není nějaká akce.  V den akcí totiž není možné se na stadion dost a uvidíte to co my. Chytli jsme fotbalový zápas Německo - Anglie a ostatní dny byly bohužel také akce.


Braniborská brána a budova Říšského sněmu v kombinaci s jarním počasím přilákaly davy turistů. Uf. Checkpoint Charlie také v obležení aut a lidí. 



Mauerpark - nedělní blešák (spíše trh) a odpolední kapely to byla opravdová masovka. Ale skvělá atmosféra. My jsme si oblíbili Rupert's Kitchen Orchestra.

Jo a pokud do Berlína pojedete, mrkněte na Berlin WelcomeCard. MHD zadarmo a slevy na různá místa. Už jen na tu MHD se to vyplatí a člověk nemusí pořád přemýšlet, jestli má lístek.. Karta se dá koupit na mnoha místech, na vlakovém nádraží Berlin Hauptbanhof ji najdete v turistických informacích v jednom z rohů nádraží.


Nakonec vám doporučím restauraci Piazza Rossa, kde jsme si dali večeři a vrátili se tam poslední večer i na kávu a vynikající dezert. Číšníci byli veselá kopa.
A co vy a Berlín? Navštívili jste ho? Vaše dojmy? 

4 komentáře:

  1. Děkuji za tipy, do Berlína bych také ráda :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Určitě to stojí za to vidět, ale k srdci mi nepřirostl :)

      Vymazat
    2. Moje vysněná je Barcelona, tak snad se brzo zadaří.

      Vymazat
  2. Barcelona bude za pár týdnů....ale pšššt :-) před pár lety jsem tam na nějakou dobu chtěla, nakonec z toho byl Lisabon a to je moje láska...barca bude zřejmě druhá láska :-) moc se tam těším

    OdpovědětVymazat