13. července 2015

11. Absolvovat kurz kreslení pravou hemisférou

Chtěla jsem tenhle kurz dlouho zkusit. Kreslím ráda, ale portréty mi nikdy nešly. Koupila jsem teda voucher na kurz kreslení pravou hemisférou. Pro mě i pro Ondru. A víc než na sebe jsem byla zvědavá na něj :) Hrozně mě totiž zajímalo, v čem je to kouzlo. Jak je možné, že lidi nejdříve nakreslí "čmáranici" a pak jsou schopni nakreslit portrét, který si je podobný?
Ze začátku panovaly dost komplikace. Vouchery jsem kupovala u Ateliéru Mozaika a to z toho důvodu, že měli vypsaný termín v Olomouci na víkend 18.-19. dubna. Značka ideál. Bohužel v době, kdy jsme byli v Budapešti došla omluvná smska, že lektorka kvůli zdravotním obtížím a operaci nemůže a že se termín přesouvá na 5.-6.6. a tím vznikl veliký problém. Víkend byl plný - svatba. Ostatně jako i další možný víkend v září, kdy jsme opět pozvaní na svatbu, a prosincový termín, který se nám už vůbec nelíbil. Prostě smůla no. 
Dívám se, co by bylo nejmenší zlo, ale buď tam máme svatbu, nebo dovolenou nebo je to na druhé straně republiky a přece nepojedu do Ústí nebo do Teplic na kurz. Taky nám nabízeli prodloužení voucheru do dalšího roku, ale to už by bylo moc na dlouho a bůh ví, co bude příští rok. Takže jsme byli nuceni vzít termín 11.-12.7. v Ostravě. Nemám s Ostravou zrovna vřelý vztah. Říkám si ok, snad vyberou nějaké inspirativní místo. A vybrali Dům kultury Akord. A ano, vypadá přesně tak, jak to zní. Ale musím říct, že to tam nebylo tak špatné, jak jsem očekávala.




Pár dní před kurzem se mi na něj vůbec nechtělo. Přece, jen je to "zabitý" celý víkend, sobota i neděle od 10 do 18 hod. Ale spojili jsme to s návštěvou Mikolajic a přespáním u mojí nejmilovanější kamarádky a její rodinky, takže spokojenost
Ondru to moc bavilo, což mě těšilo snad nejvíc. Hodně jsme se nasmáli, protože není žádný kreslíř... portrét typu oči v polovině hlavy, nos v podobě vrány nebo písmena "L", obrys obličeje v podobě písmena "U". Chvilkama jsme až brečeli smíchy. 
Popravdě jsem čekala, že kurz povede cca 50ti letá žena plných tvarů ve volných batikovaných šatech, nebo aspoň tričku. Kurz vedl muž, menšího vzrůstu, prej vypadal jako Petr Smálený, jak hned komentoval Ondra. Jmenoval se Karel a tykali jsme si. Zatímco ostatní kurzistky ho oslovovali "Ty Kajo" (čti fakt hodně krátce), my jsme mu familiérně říkali Karlos.

A co jsme teda dělali? 
Nemyslete si, že kurz kreslení pravou hemisférou je nějaká skoro až sekta, kdy vám prostě "vymažou" půlku mozku a všechno bude sluncem zalité a vy najednou uvidíte barvy a ruka začne kreslit sama... (Asi tak nějak si to podle mě představoval Ondra :) )
Kurz kreslení pravou hemisférou je podle mě prostě kurz kreslení. Tečka. Obecně je známé, že levá hemisféra je analytická a logická a pravá je kreativní a emoční. Takže to neznamená, že normálně kreslíme levou hemisférou a až na kurzu pravou...je to blbost. Potřebujeme obě. Hlavně vás naučí se pořádně dívat. 
Nejdřív jsme si vybrali portrét. Ondra hned sáhl po Angelině a já si vybrala symetrický, černobílý portrét. Pak mi google a jeho možnost vyhledávat podle obrázku prozradil, že je to Maggie Grace. Poté jsme měli asi půl hodiny na jeho nakreslení. A vlastně čím horší, tím líp, protože pak byl ten výsledný kontrast obrovský. Všichni se neustále shazovali, že to neumí, že je to hrůza apod. Prostě dost klasická povaha Čechů (a myslím že na severu to platí 2x tolik) se podceňovat a spíš se hanit. Možná i proto, že potřebují slyšet "ale prosím tě vždyť je to super" nebo "prosím tě co povídáš, podívej se na mě, jak to mám hrozný" atd.

Pak jsme začali s různým cvičením. nejdřív jsme kreslili levou ruky jedním tahem tak, že jsme se nedívali na papír, a pak ještě jednou, ale to už jsme se mohli sem tam mrknout, třikrát na každý prst. Vtipné. Můj obří palec Karlose zaujal a ptal se mě jestli na sobě pracuju, jestli se učím něco novýho nebo jestli studuju. Nestuduju, ale snažím se na sobě pracovat, učit se nové věcí (focení, jóga, jazyky) a to mnohem víc, než kdy dřív. Říkal, že to jde vidět, že na sobě makám. Jo, makám.


Pak jsme kreslili podle předlohy ptáčka. Obráceně. Nejlepší bylo následné vystavení všech obrázků. Stejný ptáček a pokaždé jiný. Každý má prostě svůj styl.





Potom ještě jeden obrázek vzhůru nohama a to po pětinách, zbytek byl zakrytý a postupně se odkrýval. Kreslili jsme jen čáry, aniž bysme věděli jestli je to křeslo, noha, ruka... A opět vtipné porovnání.





Pak následovalo křeslo. Ale inverzně. To znamená, že jsme postupně podle číslování kreslili různé tvary, které nakonec při vybarvení daly vzniknout křeslu.



Vysvětlil nám i druhy stínování a vyzkoušeli jsme si to.


A poslední byl portrét, kde jsme si obkreslili pár bodů a postupně dokreslili obrys a jednotlivé části, které nám vždycky Karlos vysvětlil. 



A druhý den, po krátkém rozehřátí při dodělávání portrétu z předchozího dne, jsme se vrhli do našeho portrétu.
Šlo o to, že jsme si vynesli na papír pomocné čáry a přenášeli několik bodů na oku, tak aby byly přesně umístěny a měly správnou velikost, udělali si obrysy, pak postupně stínovali. Následovalo, obočí, nos, pusa, tvar hlavy, vlasy a detaily stínováním...



Celé jsme to nestihli, ale to vůbec nevadí. Pak při tom porovnání jsme se docela nasmáli. On si dělal srandu z mojí "veverky", mě zase pobavilo to jeho obočí ala hrábě.
Co říkáte na výsledek vy? Ondrovi to docela šlo ne? Na to, jak říká, jakej je prej "dřevák". Ještě by to chtělo hodně stínování, aby dostaly tu správnou podobu...


Z celkem třiceti lidí, tam byly 2 páry, jeden muž a zbytek ženský. Nebojte se jít do toho sami, pokud nemáte s kým, nebo třeba v páru. Aspoň strávíte čas spolu a budete mít na co vzpomínat. Kurz může jen doporučit. Je to skvělý relax.

Máte rádi kurzy? Hlásíte se na ně nebo to považujete za ztrátu peněz či času? Co byste doporučili?

1 komentář:

  1. Ja viem,ze je to stary clanok, ale po prve si Zita ako ja, podruhe nakolko som tento kurz absolvovala, tento clanok ma velmi zaujal. Vies co som si ja odniesla z tohoto kurzu? Ze nemalujes to co citis, ale to co vidis. Je to o tom presne ciary, presne umiestnenie, a nie usta ako take, sledovat aka je dlha ciara , kde je zaoblena a nemysliet na to ze oko je mandloveho tvaru. Ked sa pozries na strom, tak vidis co je za nim, ako ked ste kreslili stolicku. No a nauci ta presne, ako a co namalovat. Pozdravujem. Zita

    OdpovědětVymazat