9. března 2015

3. Vidět tapíra ve volné přírodě


Tapíry (Tapiridae), starobylou čeleď z řádu lichokopytníků (Perissodactyla), vývojově řadíme k nejstarším žijícím savcům na Zemi. Od třetihor, kdy byli velmi hojní, se zachovali v téměř nezměněné podobě až do dnešní doby. Kdysi žili také v Evropě, v Číně i v Severní Americe. Dnes jsou spíše na ústupu a představují jen nepatrnou část původního druhového bohatství. 

Existují 4 druhy tapírů: Tapír čabrakový (Tapirus indicus), Tapír středoamerický (Tapirus bairdii), Tapír horský (Tapirus pinchaque) a Tapír jihoamerický (Tapirus terrestris).

Společným znakem všech tapírů je horní pysk protažený v pohyblivý chobotek, tapíři však nejsou příbuzní se slony. Mají krátké, nepříliš pohyblivé uši a krátký ocas. Váží kolem 300 kg a dorůstají kolem 2 metrů délky a 1 metru výšky. Na předních nohách mají 4 prsty, na zadních 3 prsty. Všechny prsty jsou chráněny kopýtky. Tapíři jsou velmi plachá, samotářská zvířata, která obývají hustý podrost tropických lesů. Samice rodí po cca 400 dnech březosti jedno mládě. Do věku šesti až osmi měsíců jsou mláďata tmavě hnědá s bílými podélnými přerušovanými pruhy po celém těle, podobně jako selata.

Dost teorie.

Já jsem svého prvního tapíra spatřila v brněnské ZOO během vysoké školy (někdy před 8mi lety) a hned mě zaujal. Žasla jsem, jak absurdně vypadá. Chodil si tam dokolečka, natahoval chobotek a sem tam si přišel k plotu pro podrbání na hřbetě. Tolik se mi zalíbil, že jsem na internetu začala zjišťovat víc o tapírech. Od té doby je miluju. Konkrétně se jednalo o tapíra jihoamerického (Tapirus terrestris). V České republice chovají tapíry například ZOO Praha, již zmíněné Brno, Zlín, Jihlava… Tapíry čabrakové chová ZOO Praha a nově od roku 2013 i Zlín. Prvního tapíra čabrakového jsem viděla při výletu do Kodaňské ZOO. Jejich černobílé zbarvení je úžasné.

A tak pomalu ale jistě vznikla i myšlenka vidět tapíra ve volné přírodě. No jo, ale ono to není až tak jednoduché. Jedná se o ohrožené druhy a je jen opravdu málo míst na světě kde je možné je pozorovat. Nakonec jsme se na podzim roku 2014 rozhodli pro Kostariku. A to samozřejmě nejen kvůli tapírům.
V Kostarice je možné pozorovat tapíry středoamerické (Baird´s tapir). Ve volné přírodě se nachází v Národním parku Corcovado. Zaplatili jsme si tedy na 3 dny průvodce do džungle (jinak to ani nešlo) a měli štěstí! Protože jsou to hlavně noční zvířata, museli jsme vstávat ve 4 hodiny ráno. Druhý den naší výpravy do džungle jsme viděli 2 tapíry, jednoho v lese a druhého na pláži a následně ve dne jsme ho navštívili i v jeho brlohu. A tak mám kromě nočního videa i jednu fotku. Třetí den opět kolem 4 hodiny ranní jsme ještě zahlédli další 4 tapíry spokojeně se pasoucí na louce sloužící jako přistávací dráha poblíž biologické stanice Sirena. Štěstím jsem musela zářit i v té tmě.

Ve volné přírodě jsou totiž ještě krásnější.


Video z našeho nočního dobrodružství, aneb jak jsem stopovali tapíry.


Žádné komentáře:

Okomentovat